Hieperdepiep hoeraaaa!! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van BolynnDaniqueAfrika - WaarBenJij.nu Hieperdepiep hoeraaaa!! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van BolynnDaniqueAfrika - WaarBenJij.nu

Hieperdepiep hoeraaaa!!

16 Augustus 2017 | Oeganda, Kampala

Jaja, wij zijn 22 jaar. In Afrika jarig zijn, is toch echt wel bijzonder. Vooral met een huis vol dames en één heer die voor ons zingen en een cadeautje voor ons gekocht hebben. Wij hebben natuurlijk ook nog even van de gelegenheid gebruik gemaakt om zonder schuldgevoel een mega stuk taart naar binnen te werken. Deze kregen wij niet helemaal op dus hebben wij hem maar meegenomen naar huis zodat het hele huis er nog van kon snoepen. Buiten het jarig zijn hebben wij alweer een hoop nieuwe dingen meegemaakt. Op het project maar ook daarbuiten. Op het project kunnen wij steeds meer ons steentje bijdragen. Wij doen onze eigen patiënten, spelen met de kinderen en wij gaan morgen zelfs een les geven! Heel erg spannend want het moet natuurlijk in het Engels en voor allemaal Afrikaanse nurses. Maar dit gaat helemaal goed komen. Vorige week mochten wij meekijken op de operatie kamer. Super leuk! Wij keken wederom weer onze ogen uit naar hoe het allemaal geregeld is. In Nederland wordt er gekeken naar hoe vaak de deuren open en dicht gaan. Nou wij kunnen jullie vertellen, je hebt al geluk als hij überhaupt dicht staat en er geen kakkerlak rondloopt. De artsen zijn wel echt heel kundig, dit is mooi om te zien omdat er ook veel geïmproviseerd moet worden. Wij zien veel bijzondere gevallen in het ziekenhuis. Syndromen en ziektes die in Nederland amper voorkomen zoals het Steven Johnson syndroom (ga het maar niet opzoeken), accu zuur verbrandingen of kinderen die in de bonensoep vallen. Wij kunnen merken dat de nurses ons steeds meer gaan accepteren en dat maakt het werken in het brandwondencentrum erg leuk. Vandaag zijn Rein en Mathilde, de chirurg en zijn vrouw die ons begeleiden, bij ons thuis geweest om te kijken hoe wij hier wonen. Erg lief van ze! Volgende week gaan wij samen uiteten om hen te bedanken voor de goede begeleiding. Buiten het project hebben wij natuurlijk weer leuke dingen gedaan. Afgelopen weekend zijn wij naar Lake Mburo geweest. Wat een ervaring en wat een lachen weer. De eerste dag zijn wij naar Jjajja Banga (traditioneel dorp) geweest. Hier gingen wij picknicken bovenop een berg, dat was echt supervet. ’s Avonds Afrikaans gegeten bij het kampvuur. Wij kregen weer beef met rijst en aardappelen. De beef bestaat eigenlijk alleen uit bot en vet maar dat terzijde haha. De tweede dag gingen wij lokale dingen doen. Water halen, bomen hakken, vuurtje stoken en het land omploegen. Dit was in de zon dus Bolynn is kneiter verbrand. Het lijkt alsof ze nog een wit hempje aanheeft zeg maar. Die middag zijn wij naar Lake Mburo gereden. Hier hebben wij nog een safari gedaan. De giraffen hebben wij echt van heeeel dichtbij gezien en er waren heel veel zebra’s. Wij sliepen deze nacht in tenten. Heel erg geinig maar ’s nachts mochten wij niet meer naar buiten. Dit was omdat er veel everzwijnen rondlopen en nijlpaarden, dat is nogal gevaarlijk. Dit was wel een klein probleempje aangezien wij om negen uur al naar bed gingen. Gelukkig zijn wij getraind in wildplassen en hadden we een teil. Dus opgelost. Erg intiem, dat wel. Heeft natuurlijk wel weer veel lachmomentjes opgeleverd. De laatste dag gingen wij mountainbiken tussen de dieren. Dit was echt zo gaaf! Misschien wel het gaafste wat wij tot nu toe gedaan hebben. Wel erg zwaar. Toen wij zagen dat wij de bult op moesten hebben wij het opgegeven. Gingen nog net niet van ons stokje haha (watjes). Nog even geluncht en toen weer naar huis. De terugweg was weer gevuld met de nodige Nederlandstalige nummers en wij hebben het weekend afgesloten bij Java’s. Hier zijn wij overigens vaste klant geworden met al onze bezoekjes. Maandag na het project gingen wij met de uber (taxi) naar huis en werden wij aangehouden door de politie. De chauffeur had geen gordel om en kreeg een boete van 80.000 (20 euro). De politieagent stapte ineens bij ons in de auto en toen wij de hoek omreden gaf de chauffeur 5000 (1,25 euro) voor de lunch van de agent en hij stapte de auto weer uit. HOEZO CORRUPT?!?! Nouja, hadden wij dat ook weer meegemaakt. Gisteren (dinsdag) zijn wij weer naar Cayenne geweest om te salsadansen! FAN-TAS-TISH! Bob en Remco moeten er straks in Nederland ook maar aan geloven. Dit weekend gaan wij voor het eerst uitslapen, halleluja! Eindelijk een rustig weekend. We gaan op zoek naar souvenirtjes en we gaan zwemmen. Deze melkflessen moeten namelijk wel een keer zon zien.

Veel liefs!

• 16 Augustus 2017 - 23:49

Anita Baks:

Dames jullie genieten met volle teugen, maar dat dansen van Remco en Bob is ik zwaar in

• 19 Augustus 2017 - 00:10

Ingrid:

Wat een geweldig avontuur.

• 19 Augustus 2017 - 11:05

Yvonne Holwerda:

Lieve meiden, ik zit hier aan de ontbijttafel jullie reisverslagen te lezen en waan me even in Afrika. Wat een belevenissen en mooie verhalen. En wat fijn dat jullie je zo nuttig kunnen maken. En daarnaast ook nog zoveel van Afrika zien. Helemaal top. Hartelijke groet, Yvonne.